POJEDYNCZY STATEK O NAPĘDZIE MECHANICZNYM LUB ZESTAW PCHANY,
o szerokości do 12 metrów i długości do 110 metrów.
Oznakowanie dzienne: brak
Oznakowanie w nocy:
- światła burtowe 112,5°;
- rufowe 135°,
- światło masztowe 225°.
Rysunek poglądowy:
Poniżej przedstawiono znak dzienny oraz widok układu świateł z różnej perspektywy – forma egzaminacyjna:
POJEDYNCZY STATEK O NAPĘDZIE MECHANICZNYM
długości powyżej 110 metrów.
Oznakowanie dzienne: brak
Oznakowanie w nocy:
- światła burtowe 112,5°;
- rufowe 135°,
- dwa światła masztowe 225° umieszczone na różnych poziomach.
Pojedynczy statek o napędzie mechanicznym może pokazywać drugie światło masztowe umieszczone w osi statku co najmniej 3 m nad pierwszym światłem oraz za tym światłem, w taki sposób, aby pozioma odległość między tymi światłami wynosiła więcej, niż wynosi trzykrotna wysokość położenia drugiego światła. Pojedyncze statki o napędzie mechanicznym, których długość przekracza 110 m, powinny pokazywać to drugie światło masztowe.
Rysunek poglądowy:
Poniżej przedstawiono znak dzienny oraz widok układu świateł z różnej perspektywy – forma egzaminacyjna:
STATEK O NAPĘDZIE MECHANICZNYM
który czasowo porusza się za statkiem udzielającym pomocy holowniczej.
Oznakowanie dzienne: żółta kula umieszczona w takim miejscu i na takiej wysokości, aby była widoczna ze wszystkich stron.
Kula nie powinna być zabrudzona ani wyblakła
Średnica kuli powinna być większa niż 0,6m.
Oznakowanie w nocy:
- światła burtowe 112,5°;
- rufowe 135°,
- światło masztowe 225°.